Servera rätt smörgås till “mellis”

Det pratas ofta om hur viktig frukosten är, och visst är den det, men jag vill nu slå ett slag för mellanmålet. Bara ordet mellanmål ger mig varma känslor i kroppen. Mellanmål är ett lyxord för vuxna. Däremot är ”mellis” för barnen bara en del av vardagen.

Barnen behöver mellanmålet för att klara sträckan mellan lunch och middag så att de inte blir griniga utan har full energi hela vägen. Vi vuxna behöver det också. Vissa (som jag) kanske i större utsträckning än andra.

Det är inte lätt att hitta bra och snabba mellanmål. Det är sällan vi har oaser med tid för att laga ett mellanmål. Tid att mixa en sockerfri smoothie på frysta bär och hacka ett gäng grönsaksstavar och arrangera dem på ett vackert fat. Så jag antar att många gör som jag – ger barnen en frukt och en smörgås. En smörgås går lätt att göra, lätt att ha med sig och går snabbt att äta. En frukt och en smörgås, anser jag är ett utmärkt mellanmål, om man bara serverar rätt smörgås.

Pålägget är självklart än viktig del, men framför allt brödet. Bröd bakat på vitt mjöl är en näringsfattig kaloribomb många vuxna numera undviker. Det är inget bra mellanmål för oss vuxna, och heller inte för barnen. När vi äter en smörgås baserat på vitt mjöl är det som att äta rent socker. Det vita mjölet ombildas direkt till glukos i blodet och blodsockret tar ett skutt. Man får snabbt energi, men lika snabbt dalar energin. Mellanmålet klarar då inte att uppfylla sitt syfte – sträckan mellan lunch och middag.

Ger du istället barnen en smörgås med bröd bakat på fullkorn, och då menar jag inte mörkt bröd, för mörkt bröd betyder inte fullkorn (läs mer om det här), kommer mellanmålet klara sitt syfte. Fullkorn, dvs där hela kornet malts ner, ger långsam energiupptagning i kroppen. Blodsockret hålls mer stabilt. Fullkornsbrödet hjälper barnet hålla energinivån uppe fram till middagen.

 

Leave a Reply

Nyhetsbrev

Anmäl dig och få intressanta artiklar och erbjudande