Oligofruktos – den nya mirakeltillsatsen i müsli?

Industrin letar ständigt efter en tillsatts i maten som gör att vi kan äta hur mycket vi vill utan att gå upp i vikt. Något som ersätter socker, fett och kolhydrater. Helt enkelt något som smakar gott, men som går rakt igenom kroppen utan att påverka den. Ett tillsatsmirakel.

Ny het tillsats
Länge ansågs aspartam räddningen för de sockrade matvarorna. När aspartam ifrågasattes, försökte man hitta något nytt som skulle smaka lika gott som socker utan att vara farligt – acesulfame K, Sodium cyclamate, stevia – det finns många . Nu är den nya heta tillsatsen Inulin eller sk sött Inulin, Oligofruktos.

Inulin är en kolhydrat som räknas som en kostfiber då den inte bryts ned i mag- och tarmkanalen. En fiber som producenter använder för att fylla ut produkter med. Därmed kan de minska innehållet av socker, fett och kolhydrater och skriva att produkten innehåller mycket ”viktiga” fiber. En mirakelprodukt?

Risk för överdosering
Tyvärr är det ingen mirakelprodukt, utan det har en baksida. Äter man mer än 10 gram Inulin (5 gram Oligofruktos) om dagen kan det ge gasbildning, magkramper, yrsel och diarréer. Och beräkningar visar att en normal västerländsk kost ger 7-8 gram Inulin per dag enbart från vete och grönsaker. När vi utsätts för Inulin ifrån andra onaturliga källor får vi i oss för mycket. Industrin tillsätter nu Inulin i allt fler produkter och konsumenten riskerar snabbt att få i sig alltför stora mängder.

Inulin/Oligofruktos inga positiva effekter på hälsan
Dessutom har en studie finansierad av National institute of health, NIH, visat att Inulin och Oligofruktos inte har någon av de positiva effekter som fullkornsprodukter har. Och för att behålla en hälsosam vikt har den tillsatta fibern ingen effekt.

Låt dig inte luras
Läser man innehållsförteckningen på många populära och ”nyttiga” müsli och granola så som Paulúns, Finax och Risenta innehåller de Oligofruktos som andra största ingrediens. Genom att köpa dessa, betalar du dyra pengar för tillsatser i tron att det är värt det. Hoppa över det, och skapa istället din egen mirakelmüsli utan tillsatser!

För riktigt nyttig och smakrik müsli maler du dina egna flingor. Antingen kan du enkelt handmala med FlicFloc eller välja den elektriska FlocMan.

Inulin kan ha många namn:
Inulin, oligofruktos, fruktooligosackarid, Oligosackarid, cikoria extrakt, cikoria fiber, cikoriarotfiber, fruktan

Inulin utvinns från:
Inulin finns naturligt i roten från bland annat dahlior, jordärtskocka och krisslor och har en sötma som motsvarar ungefär en tredjedel av vanligt socker.

Källor:
http://www.svd.se/tillsatta-fibrer-saknar-halsoeffekt
http://www.svd.se/magen-i-uppror-av-tillsatta-fibrer
NIH AARP Diet and health study
https://sv.wikipedia.org/wiki/Inulin
Relation between changes in intakes of dietary fiber and grain products and changes in weight and development of obesity among middle-aged women.
Liu S1, Willett WC, Manson JE, Hu FB, Rosner B, Colditz G. Division of Preventive Medicine and the Channing Laboratory, Department of Medicine, Brigham and Women’s Hospital and Harvard Medical School, Boston, MA 02215, USA. siminliu@hsph.harvard.edu

 

 

 

 

FlicFloc

Comments 7

  1. Emma juli 16, 2019
    • Christine Heger juli 16, 2019
  2. Maria oktober 5, 2019
    • Christine Heger oktober 6, 2019
  3. Sofia november 28, 2019
    • Christine Heger november 29, 2019
  4. Annika Ehrngren augusti 8, 2020

Leave a Reply